Ieder jaar onderzoeken wij de klanttevredenheid onder inwoners met een indicatie voor Wmo of jeugdhulp. Voorheen stuurde een extern bureau deze inwoners een vragenlijst. Maar omdat de uitkomsten weinig concreet waren en de respons laag was, hebben we het onderzoek over 2023 zelf gedaan. Medewerkers die zelf niet betrokken waren bij de indicaties hebben inwoners geïnterviewd over hun ervaringen. De uitkomsten geven ons veel bruikbare input waarmee we verder kunnen.

Wmo

We hebben 28 interviews afgenomen met inwoners die sinds 2023 een nieuwe indicatie voor hulp bij het huishouden hebben ontvangen.

Opvallende zaken

  • De inwoners die geïnterviewd zijn, ontvingen hulp van 13 verschillende aanbieders
  • De meeste mensen (67%) hebben zelf contact opgenomen of werden via kennissen of vrienden verwezen
  • Contact met Sociaal Team is door 24 respondenten als goed of zeer goed ervaren
  • 50% van de inwoners gaf aan niet op de hoogte te zijn geweest van de onafhankelijke cliëntondersteuner via MEE
  • De respondenten gaven aan dat hun vraag serieus is genomen en zijn het eens met de uitkomsten van het onderzoek. 1 respondent gaf aan teveel tijd te hebben gekregen en 1 was het deels eens met de uitkomsten van het onderzoek
  • 82% van de respondenten vindt de brieven/ beschikking en verslagen duidelijk
  • 1 aanbieder springt er negatief uit op meerdere vlakken. Wij gaan actie ondernemen richting deze aanbieder
  • Het merendeel van de respondenten gaf aan goed contact te hebben met de hulp

Jeugd

Onder de ouders/verzorgers zijn 23 telefonische interviews afgenomen. We hebben ervoor gekozen om deze keer de ouders/verzorgers te interviewen van kinderen die een ggz-behandeling kregen. Dit omdat er voor hen dit jaar iets veranderd is: alle ouders/verzorgers van een kind voor wie de huisarts of een specialist een doorverwijzing heeft gegeven, krijgen nu van ons een brief. Daarin staat staat welke zorg het kind krijgt en dat we deze kosten als gemeente betalen.

Opvallende zaken

  • 88% van de respondenten die verwezen zijn door huisarts of andere medische verwijzer was ervan op de hoogte dat de gemeente de zorg betaalt
  • Alle respondenten die verwezen zijn door huisarts of andere medische verwijzer, hebben aangegeven het heel prettig of prettig te vinden dat zij een beschikking vanuit de gemeente hebben ontvangen
  • De respondenten die met jeugdconsulent of ondersteuningsteam contact hebben gehad, hebben dit contact als zeer goed of goed ervaren
  • De respondenten vonden dat hun hulpvraag serieus is genomen
    64% van de respondenten was niet op de hoogte van de onafhankelijke cliëntondersteuner via MEE
  • 58% van de respondenten gaf aan dat de behandeling direct of vrijwel direct is gestart. Anderen gaven aan dat ze lang moesten wachten door een wachtlijst bij de aanbieder
  • 75% van de respondenten gaf aan tevreden te zijn met de behandeling