Veel mensen weten niet dat de gemeente kan helpen als je in de schulden zit, of dreigt te raken. Cliëntondersteuners vroegsignalering Fleur Schuurman en Michelle Westerveld werken bij het Sociaal Team. Zij gaan regelmatig op bezoek bij mensen die in de schulden dreigen te raken, of zijn geraakt, om ze op weg te helpen. Zo ook bij Joep.
De kosten waren hoger dan verwacht
Joep kreeg financiële problemen nadat hij verhuisde naar een nieuwbouwwoning. Hij vertelt: “De kosten waren hoger dan verwacht en daardoor kon ik niet alles doen wat ik wilde in en rondom het huis. Toen heb ik eenmalig iets gestort op een goksite. Toen mijn relatie stuk liep ben ik hier echter in doorgeslagen en werd winst maken een must. Dat werkte natuurlijk niet en ik verloor geld, maar ik schaamde me ervoor en wilde het zelf oplossen.”
Wanneer wist je dat je hulp nodig had?
Fleur, cliëntondersteuner vroegsignalering bij het Sociaal Team, ging op bezoek bij Joep naar aanleiding van een melding vroegsignalering, wegens een huurachterstand. “Ik besefte dat ik door mijn acties de huur niet meer kon betalen, evenals andere rekeningen. Ik was bang als er weer rekeningen op de mat lagen en durfde ze niet te openen. Ook kreeg ik paniekaanvallen. Ik wist niet meer hoe ik er zelf uit moest komen en wist dat ik hier hulp bij nodig had.”

Wat heeft de hulp van Fleur je gebracht?
“Het luisterende oor en de geruststelling dat de weg die ik ben ingeslagen door hulp te zoeken werkte voor mij heel prettig. Het heeft mij gesterkt om de schouders er volledig onder te zetten om mijn financiële problemen verantwoord op te lossen. Het heeft me dus enorm geholpen en kracht gegeven om te vechten.”
Wat maakte dat je uiteindelijk wel open stond voor hulp?
“Ik besefte dat ik dit echt niet meer alleen kon oplossen en ik ondersteuning nodig had om het aan te pakken. Ik was bang om contact op te nemen, bang voor een negatieve reactie. Maar ik wist dat ik graag afspraken wilde maken en hulp nodig had. Daarom heb ik er toch voor gekozen om contact met schuldeisers op te nemen.”
Wat zou je mensen aanraden die in een lastige financiële situatie zitten?
Wees op je hoede als je het financieel niet meer helemaal trekt. Blijf dicht bij jezelf en bij jouw waarden. En heb je financiële problemen? Ik weet nu (uit ervaring) dat de gemeente er voor je is en hulp kan bieden om hier zelf uit te komen. Zoals het nu gaat krijg ik namelijk wel ondersteuning, maar ik doe het zelf en op eigen kracht. Dit maakt me sterker nu, maar ook voor de toekomst!”
Neem contact op met Fleur of Michelle
Zit je in de schulden? Of heb je moeite met het betalen van de vaste lasten? Neem dan contact op met Fleur of Michelle. Je kunt hen bellen, appen, sms’en of een e-mail sturen: 06 – 23 94 15 74, f.schuurman@oostgelre.nl. Of 06 – 18 58 21 35, m.westerveld@oostgelre.nl.
*Joep is een gefingeerde naam